torsdag den 5. maj 2011

Eksperiment.

Jeg er en af dem som ikke er så glad for at sy med fingerbøl hvis jeg på nogen måde kan undgå det, så jeg har prøvet at lave et lille eksperiment med frysepapir i stedet for at sy over pap, i dette tilfælde er det min Pennsylvania quilt som jeg selv skal lave papper til, det har jeg så i stedet gjort i frysepapir som jo er noget nemmere at stikke i og heller ikke fylder så meget som pap, hvis det er noget man skal have med på tur, det er helt sikkert noget jeg vil gøre fremover når jeg selv skal lave papperne men naturlivis gør jeg det ikke hvis det er et mønster hvor pappet følger med, desuden kan man sagtens bruge frysepapiret igen, jeg lavede på et tidspunkt et månedsmønster fra nettet som hed A Tisket A Tasket ( ikke færdigmonteret...det hygger sig i UFO kurven, sammen med andre ting ) hvor der var en blog med en kurv som gik igen på alle 12 mønstre, det var den samme kurv i frysepapir jeg brugte til alle 12 kurve, så i hvertfald kan mønstret bruges 12 gange, jeg har syet det helt på samme måde som når jeg syer over pap, med risting og efterfølgende sammensyning men det er meget nemmere at stikke i, det ville helt sikkert også kunne anvendes til Amerikansk syning, da det sidder rimeligt godt fast på stoffet efter det er strøget på.

Her er en færdig blok hvor jeg har pillet de midterste felter ud af stjernen og kun beholdt frysepapiret på i kanten så er der ikke så meget at pille ud til sidst.


Her har jeg tegnet mine forskellige felter op på frysepapiret, jeg tegner jo selvfølgelig firkanter og skærer op fra hjørne til hjørne, hvor det kan lade sig gøre at benytte den metode, men disse skrå trekanter kan man ikke lave på den måde.



Her er trekanterne strøget på stoffet og klippet/skåret ud, klar til at blive riet fast på frysepapiret.





Her et par færdige blokke med frysepapir syet på.







4 kommentarer:

Inge fra Kludenyt.dk sagde ...

God ide, men kunne du så ikke bukke dem om og stryge, så kunne du vel helt slippe for at ri???
Inge

Anne-Mettes Oaser sagde ...

Ja, det er lige med at finde den måde, som er nemmest for en. Jeg er da lige ved at tro, at jeg ville sy på amerikansk, hvis det var mig, der havde lavet de fine skabloner til at stryge på.
Jeg er igen begyndt at lade vær med at ri gennem pappet, men hæfter blot ved hvert hjørne på stofdelen.
Mange hilsner
Anne-Mette

Hanne sagde ...

Det var da en rigtig god ide. Jeg kan overhovedet heller ikke bruge fingerbøl...
Jeg må ha fat i frysepapir og prøve det.
Tak for tippet
KH hanne

Gitte sagde ...

Du kunne også prøve at sy på amerikansk, så slipper du helt for pappet. Frysepapiret må dog uden tvivl være nemmere at sy i end over pap